JUST NU LÄSER JAG...

JUST NU LÄSER JAG...
JUST NU LÄSER JAG

söndag 4 oktober 2015

8 saker du aldrig skulle våga

Författare: Eva Susso och Moa Eriksson Sandberg
Förlag: gilla böcker

1. Vi ska genomföra en eller flera utmaningar var innan sommarlovet.
2. Alla måste göra utmaningen som står på lappen dom drar- det är inte tillåtet att byta lapp med någon annan.
3. Rapportera till gruppen efter varje utmaning. Och var ÄRLIGA.
4. Utmaningarna är hemliga för alla utanför gruppen. Speciellt syskon, föräldrar, äckel på skolan (Robin)
5. Den som inte genomför utmaningen är utesluten från nästa möte.
6. Alltid stötta varandra i gruppen! Vi är coolast, hetast och bäst på skolan och i hela universum! Plus utanför universum.

Jag var väldigt exhalterat inför att läsa den här boken, den lät så bra och jag har bara hört positiva bedömningar på den. Det var ingen större fel på boken men den blev långtråkig och beskrev, enligt mig, ungdomar på fel sätt. Jag känner ingen som beter sig på det sättet utan det var mer som hur de vuxna tror att vi är.

Boken påminde mig om en bok min klass läste i 7:an, Intet. Den verkade också intressant men spårade ut totalt mot slutet av boken. Det finns självklart tjejer som bara har på sig kjolar och tjejer som bara har byxor men alla mittemellan då? De nämndes inte alls. Jag kunde inte relatera till boken alls, många andra kanske kan det men inte jag.
Samtidigt tycker jag om att tjejerna har en enormt stark vänskap och de står upp för varandra, oavsett vilken situation de hamnar i. Tjejerna gör saker som ingen hade ifrågasatt om det var killar och visar skillnaden mellan hur vi ska bete oss beroende på kön. Boken visar att det är att vara tjej när det sätts höga krav på hur vi ska vara, snygga, smarta och sexiga!

Jag ger boken en 2,5/5 eftersom det inte är någonting jag kommer läsa om och eftersom den kändes lite fejk, men trotts det tyckte jag ändå om vissa delar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar